Fordeler med minimalisme

Nå starter jeg litt i feil ende her. Kan jeg snakke om fordeler med minimalisme uten å ha snakket om hva minimalisme er?

Minimalisme er en stil- og kunstretning. Minimalisme er en livsstil. Minimalisme er et verktøy.

Det finnes ikke en definisjon, og jeg vil la det være åpent for alle å finne sin form for minimalisme, og sin mening med å tilføre minimalisme til livet. Jeg vil i dette innlegget beskrive hvilke fordeler vi opplever ved å tilføre elementer fra minimalistisk livsstil inn i hverdagen vår. 

Hva har vi gjort

  • Færre ting i huset (få alt overflødig ut av huset)
  • Færre ting fremme på bordet, kjøkkenbenken, baderomsbenken osv. (få alt inn i skuffer og skap)
  • Planlegging av storhandling en gang i uka
  • Vask klær kontinuerlig. Ingen skitne klær i hus.

Færre. En. Ingen. Less is more. 

Du finner det du leter etter

Jeg har alltid hatt mange ting rundt meg. Med en middels god hukommelse har jeg som regel alltid funnet tingen jeg leter etter. Jeg må nok si som regel, for jeg har dessverre for ofte hatt leteaksjon etter jobbnøkkel, bilnøkkel, lommebok eller lignende nødvendigheter rett før jeg skal ut døra. Litt kjipt å stå utenfor jobb, ringe inn for å finne noen som kan åpne opp, og så finner jeg ut at nøklene mine ligger på kontorpulten. Hadde nøkkelen hadde fast plass hjemme så ville jeg sett med en gang at den ikke var der den skulle. Det er heldigvis lenge siden sist. Poenget mitt er at jeg har trodd at jeg hadde et godt system hvor jeg som regel fant det jeg trengte. Sannheten er en annen. 

Vi har langt færre ting i huset nå, og hver ting skal ha sin plass. Når hver ting har sin plass trenger man heller ikke å lete. Man finner det man skal ha der man forventer å finne det. 

Det er lettere å vaske

Se for deg følgende: Du skal støvtørke på toppen av en kommode. På toppen av kommoden står en pyntegjenstand, for eksempel en blomsterpotte. Støvtørkingen foregår slik

  1. Flytt blomsterpotten.
  2. Tørk støv. 
  3. Sett blomsterpotten tilbake. 

Dersom blomsterpotten ikke står der ser støvtørkingen slik ut:

  1. Tørk støv. 

(Eksempelet er hentet fra Fumio Sasaki sin bok “Farvel Ting”)

Blomsterpotten kan være veldig fin. For all del. Og det kan også alle de andre tingene som vi omgir oss med i boligen. Men dersom man omgir seg med ting av feil årsak, og det egentlig er rot som har hopet seg opp (se tidligere beskrivelser av rot her og her) så er det klart at tingene vil gjøre renholdsjobben til en større prosess. Hver ting som skal ryddes eller flyttes gir mer arbeid. Ender vi opp med å ikke vaske så ofte som vi burde? Vaskingen blir et ork og slit. Det er i hvert fall noe mange småbarnsforeldre føler på. 

Det er lettere å holde det ryddig

Færre ting. Alt ligger på sin plass. Det er mye lettere å holde det ryddig generelt sett i huset. Vi er ikke helt i mål på at alle ting skal ha fast plass, men målsetningen er der. 

Mindre stress

Jeg opplever mindre stress ved å ha mindre rot rundt meg. En ting er at jeg ikke fant ting. En annen er at det kunne være vanskelig å vite hvor man skulle begynne å rydde fordi det var ting overalt. Ryddet vi litt så var det ikke sikker at man så forskjell. Stress for meg er når det er flere ting å gjøre enn tiden jeg trenger på å gjøre det. Her er en kortliste på hva vi sparer tid på: 

  • Vasking
  • Rydding
  • Handling (primært 1 gang i uka)
  • Klesbretting 
  • Leting

Jeg er veldig glad i lister, så her er en kortliste over hva vi heller bruker tid på

  • Blogge (eller andre egenaktiviteter)
  • Besøke venner og familie (og andre sosiale aktiviteter) 
  • Sykle en tur til lekeplassen (eller andre uteaktiviteter)
  • Leke teselskap (eller andre inneaktiviteter)

Spare penger

Denne fordelen kunne likegodt vært “omdisponere penger”, fordi penger blir ikke spart opp i et vakuum. Dersom man velger å sette av penger til sparing en måned, så går de gjerne inn på en sparekonto som man har en plan for senere, for eksempel ferie, garasje, pensjon osv. Hvor kommer så de ekstra pengene fra i den minimalistiske tankegangen? For min del så sparer jeg penger på kutt i innkjøp av dill og dall. Jeg kan virkelig ikke forsvare å handle inn tingtang til huset når vi allerede har kvittet oss med x antall søppelsekker med søppel og donerte gjenstander. Det er for det meste ting jeg har brukt penger på å kjøpe (grøss) og som forsvinner ut av huset uten fortjeneste. I mange tilfeller vil innkjøp av nye ting være et rent tapsprosjekt hvor fordelen med å eie tingen ikke vil kunne forsvare prisen jeg betaler for å kjøpe den og prisen familien betaler ved å oppbevare tingen i huset. Jeg kan nevne i fleng: pynteputer, løkkutter, blomsterpotter, vonde sko, slitte klær, plastbokser, kaffekopper, kjøkkenhåndklær og vaskekluter. Når jeg først har kvittet oss med 5 blomsterpotter så er det ganske vanskelig å kjøpe en ny. Her har vi innført “En inn – en ut”-prinsippet, som betyr at dersom en gjenstand skal inn, så må en tilsvarende ut. Eventuelt, dersom en ting blir ødelagt, så kan den tingen byttes ut med en ny. Alle innkjøp blir mer gjennomtenkt, og dersom man har vært litt for snill med seg selv tidligere så vil det her være rom for å spare penger. 

Finn din indre motivasjon

Kanskje er en av fordelene nevnt  over det som driver deg. Jeg har iblant blitt drevet at det økonomiske incentivet, for da kan jeg se for meg hva jeg skal bruke pengene på. For eksempel da vi bodde 4 mennesker på et soverom, og vi sparte opp penger til huset vårt. Da tenkte jeg på at jeg ville kjøpe ny, større seng for pengene vi sparte. Men det som kanskje driver meg mest nå er mindre stress i hverdagen. Det er en ro som jeg liker, og som jeg unner alle å ha. En ro av tilfredshet. Jeg er fornøyd med tingenes tilstand, som man tørt kan kalle det. 

¤¤¤

Er du usikker på hvor du skal starte? I neste innlegg vil jeg skrive om hvor jeg startet i mars, og hva som fungerte for meg. 

Syns du det tar lang tid å få orden? Husk at tingene kom ikke inn i huset på en dag, og det tar mer enn en dag å rydde de ut igjen. 

¤¤¤

 

4 kommentarer
    1. Det er akkurat dette jeg jobber med her i huset også..
      Ut med alt som skal og bør ut og få alt på sin plass…
      Merker at når jeg har sotert tøy og bretter alt etter konmari metoden så har vi plutselig masse ledige skuffer.. og til og med et par kommoder vi ikke trenger lengre😁
      Men sånne prosjekter som dette tar virkelig tid, særlig med små barn i hus..
      Går denne metoden også ut på å ta for seg kategorier eller?

    2. Tone Eline: Og du er jammen tidlig på’en på morgenenser jeg. En periode stod jeg opp klokken 6 og kastet litt hver morgen. Jeg har en pause fra det nå, men det var veldig deilig å ha tid alene og høre mine egne tanker når jeg skulle kaste ut ting. (Tips til småbarnsforeldre)

      Jeg har ikke fulgt kategori-metoden slavisk, men jeg har prøvd å samle kategorier underveis. Noen ting hadde spredd seg over hele huset. Men jeg har bretta alle t-skjortene og genserne mine og eldstejenta sine etter konmari-metoden og jeg har gitt vekk en kommode på Facebook.

      Jeg vil skrive mer om hvordan jeg “angrep” huset i neste innlegg.

      Og du har helt rett, ting tar tid!

    3. Det tar veldig lang tid…
      Og hvis du tror jeg er tidlig oppe for å kaste litt ting, så tar du feil.. her blir jeg vekker en gang mellom 6 og halv 7 av minstemann… tror jeg dropper å stå opp før han for å rekke å kaste noe😂😂

    4. Tone Eline: Det var litt tidlig, ja. Jeg skal innrømme at vi noen ettermiddager har hatt en superenkel middag, og så latt ungene få se TV mens vi har ryddet. Det har hjulpet oss. Det er lov å nedprioritere ungene i en periode, for man får så utrolig mye igjen for det etterpå. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg