Hvordan kvitte seg med rot – hovedprinsipp del 2

I forrige innlegg tok jeg for meg rot som har følelser tilknyttet seg. I dag vil jeg ta for meg inspirasjonsrot og “kjekt-å-ha”. 

En viktig baktanke når man jobber med ting man har tenkt å bruke, men som man ikke har brukt enda, er: hva er verdien på plassen som denne tingen opptar? Man har kjøpt et hus eller leier et hus. La oss si at man betaler 7500 kroner i måneden for 75 kvadrat. Det vil si at hver kvadratmeter koster 100 kr å leie. Jo flere kvadratmeter man fyller opp, jo trangere blir det for menneskene som skal bo der. Kostnaden for plassen er både den faktiske prisen på leie, og den indirekte prisen ved at man ikke har plass å boltre seg på. Andre fordeler ved å rydde ut ting skal jeg ta mer om i et annet innlegg, men tanken som ligger til bunn her er at det er et gode å kvitte seg med rotet, og da primært alt man faktisk ikke trenger i tillegg til det man kan klare seg uten. 

Inspirasjonsrot

Inspirasjonsrot er ikke et fantastisk godt ord. Høres ut som om jeg ble inspirert til å rote. Jeg er mer blitt inspirert til å anskaffe en eller flere gjenstander som skal brukes til å lære noe nytt eller gjøre noe nytt. Eller gjøre noe jeg har gjort før, men som er lenge siden. Det er i hvert fall gjenstander tilknyttet en plan jeg har. Og sannsynligheten for at planen blir satt ut i livet blir mindre og mindre for hvert år som går. Vi kan snakke om år i noen tilfeller. 

Restegarn, for eksempel. Hvor lenge skal man spare på restegarn før man innser at man ikke har tid eller ork til å faktisk gjøre noe med det? For å kvitte seg med dette rotet, så holder det ikke å stille seg det retoriske spørsmålet. Det holder ikke å tenke igjennom på ny hva man hadde tenkt å bruke garnet til. (Kanskje et slikt vakkert lappeteppe med oldermorsruter som tar 2 måneder å sy sammen).

  • Lag en plan for når gjenstanden skal brukes.
  • Gi en frist til deg selv, for eksempel 1 måned på å komme i gang. Gjerne enda kortere. 
  • Dersom tingen ikke er brukt innen fristen, så kan den gå videre, det vil si doner, selg eller kast, avhengig av muligheter for videre bruk andre steder.
  • Dersom du ikke ser for deg at du vil bruke tingen innen overskuelig fremtid, så kan tingen gå videre. 

For min del hjalp det å være ærlig med meg selv. Hva er den faktiske kostnaden på alle hobbytingene jeg tar vare på, og når skal jeg ta ut gevinsten på formuen jeg har spart i alle år? Jeg innså at prisen jeg betaler ved å ha det konstant rotete i enkelte steder i huset er for stor. Jeg ønsket å heller ha færre ting i huset, men og færre ting som henger over meg og venter på at jeg skal gjøre noe kreativt. Jeg blir ihertfall ikke mer kreativ av å se på en haug med restegarn, garnbøker, hobbybøker, gamle reisebøker og treningsmagasiner fulle av inspirasjon. Det hjalp også å visualisere hverdagen min uten denne tingen. Ville jeg savne muligheten til å plutselig starte opp igjen Decoupage-hobbyen min? Jeg har ikke brukt brødkokeboka siden jeg fikk den for 11 år siden. Kommer jeg til bruke den neste 6 månedene? Kjenner jeg meg selv rett så bruker jeg google uansett om jeg eier en bakebok eller ikke. 

Kjekt-å-ha

Fumio Sasaki sier:En vakker dag kommer aldri. Og hvorfor skal den det? Da kunne dagen like fullt vært i dag, og du kunne bestemt selv at i dag er dagen. 

En av de rareste kjekt-å-ha-tingene vi har er 3 kubein. De er riktignok i forskjellig størrelse, men vi trengte bare en da vi kjøpte de. Så fant vi ikke den ene, og jeg ble sendt på butikken for å kjøpe en til. Jeg var usikker på størrelsen så jeg kjøpte to. Og slik endte vi opp med tre kubein. Kjekt å ha. Har ikke brukt de sisten 2010. Jakob påstod han hadde bruk en da vi flyttet til Førde, men jeg husker ikke hva det var til. Her har vi inngått et kompromiss om at ett av kubeina kan forlate eiendommen med assistert transport.

En annen ting jeg og Jakob har diskutert er små, helt banale ting, som for eksempel hvor mange grønnsaksskrellere trenger man egentlig? Jakob sier at en er god til gulrot, en er god til potet, en er god til eple. Hvor mange forskjellige skall må vi ta hensyn til? Kan vi finne ut at en av skrellerne egentlig fungerer på flere typer skall, og da spare litt plass? Vi minimaliserte to av fire skrellere. Det er en start. 

Dersom man ønsker å strippe så mye som mulig kan man følge følgende prinsipper: 

Får du tak i tingen i løpet av 20 minutter til under 200 kr? Da trenger du ikke å ha den i huset. 

Kan du kjøpe tingen og så selge den videre rett etter bruk? Da trenger du ikke å eie tingen. 

Kan du leie eller låne tingen av noen andre? Da trenger du ikke ha tingen permanent. 

  • Litt kjipt å være personen som alltid kommer og låner, men som ikke har noe å låne tilbake. 
  • Det er mer sosialt å låne av naboene ennå gå og endevende og lete i egen bod. 

Minimaliser jevnlig

Jeg må innrømme at garnet mitt bruker litt under en kvadratmeter i gulvplass. Riktignok under trappen, men de står like fullt der og breier seg. Og dette er etter at jeg har minimalisert en del garn i sommer. Minimaliser jevnlig. Når man har hatt ei runde med vurdering og kasting, så kan det gå litt tid og de resterende gjenstandene får modne seg litt i tankene. I tillegg så vil boligen endre seg etter hvert som mer blir kastet. 

Oppsummering

Hvordan kvitte seg med rot? I stedet for unnskyldninger for å spare på ting, så finn unnskyldninger for hvorfor du skal la tingen gå. 

  • Den tar for stor plass. 
  • Jeg rekker aldri å bruke den. 
  • Jeg vet ikke hvordan jeg bruker den. 
  • Det var ikke så artig å bruke tingen som jeg hadde trodd.
  • Tingen var ikke så nyttig som jeg hadde trodd, og kan ikke brukes til det den skulle. 
  • Den er egentlig litt ødelagt. 
  • En vakker dag kommer aldri! 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg