Øvelse: Minimere garderoben

Jeg har allerede hatt to runder i garderobeskapet mitt siste året. Første gang fikk jeg ikke ut så masse. Andre gang ble det mer levelig, men det er fortsatt ganske trykket. Nå finner jeg i det minste klær å ha på meg, fordi jeg har ryddet bort en del som er helt uaktuelt å gå med. Men hvordan skal jeg klare å komme meg ned på et “minimalistisk” nivå?

Øvelse gjør mester. Jeg trenger mer øvelse! 

Eldste datteren min holder på å vokse ut av en klesstørrelse nå. De to siste gangene hun har byttet klesstørrelse så har jeg handlet klær i store søppelsekker på salgsgrupper på Facebook. Datteren min har vært superfornøyd og i himmelen. Det har vært julaften og bursdag på en dag. Men hvor mange søppelsekker med klær trenger man egentlig? 

Det er fullt i garderobeskapet. 

Dette var det perfekte øvingsområde.

Her er planen:

  • Tidsbruk: Maks 2 dager
  • Mål: Minimere antall klær til forbruk som varer ca 1 uke
  • Prosess: Involvere eier av klærne, slik at alle klærne som blir igjen i skapet er ønsket og vil bli brukt

Og slik gikk det: 

  • Vi laget en liste med hvor mange av hvert plagg som skulle få bli igjen i skapet. Listen tok utgangspunkt i hva slags type plagg hun bruker til vanlig, og vi endte opp med 3 tights, 3 skjørt, 3 bukser, 7 truser, 5 t-skjorter, 3 tynne gensere, 3 tykke gensere, 3 kjoler, 2 shorts, 2 innejakker, og alle sokkene som passer på foten. (Sokker er forbruksvare). Ull og andre spesialplagg kom i tillegg. 
  • Vi har 4 kleskurver tilgjengelig for sortering. 
  • Første kurven fra garderobeskapet tømmes over i en kleskurv. Kleseieren velger ut hvilke 3 kjoler og 3 skjørt som skal tilbake i garderobeskapet. Resten går i “overskuddshaugen”. Magefølelsen brukes aktivt for å få til en effektiv prosess. 
  • Samme prosedyre med de andre kurvene til vi er igjennom hele skapet. 
  • Overskuddshaugen tas med ut av rommet for etter-sortering. 

God plass!

3 kleskurver med overskuddsklær

På dag 2 sorterte jeg overskuddsklærne i følgende sortering: 

  • Klær jeg vil spare til minstejenta (1,5 pose)
  • Klær som er for store for eldstejenta i dag, og som hun kan bruke senere (1 pose)
  • Klær som har småhull og flekker som ikke har gått vekk i vanlig vask. Disse sendes til Fretex for resirkulering.  (2 store poser)
  • Klær som er i god stand, men som “bare” er overskudd. Disse legges ut på salgsgruppe på Facebook. (2 poser)
  • Klær som eieren har second thought på, og som vi har beholdt i en liten boks. Den kaller vi Tenkeboksen.  

Til sammen 4 poser som skal ut av huset ganske kjapt. 

Til slutt

Vi er ikke helt ferdig med eldstejentas klær. Vi skulle gå igjennom klærne på SFO i helga, men de kom seg ikke hjem. Vi har heller ikke vært igjennom kostyme- og penkjoleseksjonen, så den får blir et annet kapittel. Målet var en hverdagsgarderobe som varer til ca en uke, og det målet har vi nådd på to dager. 

Minimalisering tar tid. Vi tenker og vurderer. Her har vi brukt 2 dager på å rydde på en liten del av et soverom. Det høres ikke veldig effektivt ut, men gevinsten er enorm. Det blir mindre klær å vaske, fordi det er mindre klær i omløp. Det er lettere å finne klær eieren liker, og hun trenger ikke å lete gjennom klær hun ikke passer ordentlig før neste år. Dette er en metode jeg vil fortsette å bruke på den andre datteren min sin garderobe, og tilslutt kanskje jeg klarer å gjennomføre det hos meg selv. Øvelse gjør mester.

2 kommentarer
    1. Deilig med å rydde utav klesskap.. har nok litt igjen til å bare ha tøy for maks en ukes tid, men her kunne ikke det gått med eldstemann enda,7 truser kan ho noen ganger bruke 7 dager på, eller 2 😅😅
      Men har tatt vekk mye i klesskapet hennes, og er blitt mye mer selektiv på hva jeg tar inn i det også😊
      Mitt klesskap består nå av de plaggene jeg passer, og de jeg (forhåpentligvis)snart passer… alt jeg passet før kids har jeg totalt droppet, har ikke sjangs til å passe det på noen år uansett!🙈

    2. Tone Eline: har du hørt om eller prøvd prosjekt 333? Det tror jeg kan fungere på et voksent klesskap. Ikke så lett på barn som ikke er bevisst hvor mye klær de bruker.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg