Mine beste ryddetips

Nå har jeg delt prosessen min frem til færre ting i husstanden, som dermed ga et mer ryddig hjem. Men herregud, med to barn og en mann i full sving. Det er ikke til å unngå at ting flytter rundt på seg og tingene finner ikke alltid plassen sin på første transportetappe. Her kommer mine beste tips som gjør at ryddingen går unna.

Unngå Ineffektiv rydding

Med ineffektiv rydding mener jeg rydding som tar mer tid enn nødvendig. For eksempel finner man nye ting som må ryddes hele tiden mens man er på vei til et sted med den første tingen man fant. I tillegg blir det mye frem og tilbake mellom rommene eller mellom etasjene. Her har jeg to triks jeg bruker: 

1. Når du har plukka opp en ting: hold fast på den til du har funnet plassen. 

Det innebærer noen ganger at jeg holder fast på tre ting, fordi jeg gikk forbi noe som jeg ikke kunne la ligge, på vei til et annet sted. Men jeg legger ikke fra meg noe før tiden, for da blir det bare en ekstra ting å rydde på nytt etterpå. Har jeg først begynt å bruke tid på en ting så må jeg tvinge meg selv til å fullføre. Denne metoden har jeg ikke automatisert enda, men jeg er i en innkjøringsfase hvor jeg jobber hardt og sier til meg selv “HOLD FAST PÅ DENNE TINGEN” (inni hodet mitt). Målet er at det skal bli en vane som går automatisk for alle ting jeg plukker opp. 

2. Sett frem en kurv til ting som skal til et annet rom (hvis du rydder et bestemt rom) eller en annen etasje. 

Da slipper jeg å løpe opp og ned hele tiden, men kan konsentrere meg om et rom eller en etasje. Kurven tømmer jeg så fort som mulig etterpå og legger på plass i riktig etasje. Dette er en juksevariant av Tips #1, men det fins vel ingen regel uten unntak. 

3 Lag en plan for ryddingen på forhånd (skriv det ned, eller tenk igjennom) 

Hva er målet med ryddingen?
Hvor lenge skal du holde på?
Hvilket område skal du ta deg av?
Er det flere områder du skal jobbe med?
Hvor lenge skal du jobbe i hvert område?

Her er det viktig å være realistisk med tanke på tidsbruk og målsetting. Når du vet hva du holder på med og hvorfor du gjør det, så er det lettere å utføre effektiv rydding. En plan kan lages for en kort periode som 30-60 minutter, eller et kan være en plan som gjelder for en lengre perioden, for eksempel 1-3 måneder. Den ene planen utelukker ikke den andre. 

Når du vet hva målet ditt er så kan du gi deg selv ros når du er ferdig. Dersom du ikke har noe mål med ryddingen så er det ikke sikkert du blir fornøyd. For innse det, huset blir ikke interiørmagasin-materiale etter en kveld. Feir de små seirene og gi deg selv klapp på skulderen etter hvert som du blir ferdig. 

Gjør rydding til en lek

Når man holder på med noe gøy så går man inn i en flytsone hvor klokka går, og man glemmer helt at det er “kjedelig rydding” man holder på med. 

4. Sett musikk på øret, og dans igjennom oppgavene. 

Jeg syns det er mye gøyere å rydde når jeg kan være sangstjerne samtidig.

5. Lag en liste og sjekk av punktene underveis når du er ferdig. 

Det finnes mange, mange måter å lage ei liste på, og kanskje det er greit å variere dersom man trenger noe nytt for å booste motivasjonen. Jeg vil beskrive en type liste her som jeg liker godt. 

“5 på Topp”. Jeg skriver opp 5 oppgaver som er prioritert den dagen. Hver dag gjør jeg nye 5 oppgaver, og da har jeg opplevd at jeg etter hvert går tom for oppgaver. Det kommer riktignok nye oppgaver, men jeg får gjort ting som ikke alltid er prioritert men som har lagt på samvittigheten og ruga. 

6. Re opp senga på morgenen. 

Da har du en oppgave du kan krysse av på inni hodet ditt tidlig på morgenen. Start dagen med suksess! 

Innhent ekspertise

7. Ring en venn

Det er mye lettere å rydde borte hos andre enn hjemme hos en selv, det syns ihertfall jeg. Har du en venninne som er veldig glad i å rydde, og spesielt hos andre? Da er det lov å spør om man kan få litt hjelp, for eksempel i bytte mot barnevakt, middag, grønnsaker fra hagen, en tur ut eller lignende. I fjor hadde jeg flere ganger besøk av ei venninne som hjalp meg med klesvasken, som var bokstavelig talt et tårn. Ungene forsvant i haugen. På den tiden hadde jeg dessverre ikke vett til å holde det ajour etter at hun var reist, men det var godt der og da når hun hjalp oss. 

Mammaer og svigermødre og pappaer og svigerfedre kan og være god hjelp. Min svigermor er en racer på ommøblering for eksempel. Mamma hjelper gjerne til med rydding og vasking, når hun ser at jeg har etterslep. Og bor mor eller far et stykke unna så hjelper det kanskje med en pep-talk på telefon. “Hvordan får jeg has på grillen? Den ser ikke ut”. 

Det var mine beste ryddetips som hjelper meg i hverdagen. Prøv gjerne ut tipsene, men for et langvarig resultat anbefaler jeg at hver ting har sin plass (og du vet om alle plassene). Jeg anbefaler og et moderat til lite lager av ting, slik at boligen ikke er overvelda. Noen ganger er det rett og slett ikke plass til å få det ryddig på daglig baiss fordi det er for mange ting som flyter. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg