Begynnelsen

Status mars 2018

Hjemmet vårt er som alle andres. Det er i hvert fall det jeg har fortalt meg selv. Vi har oppvask på benken. skitne klær over alt men for det meste på badet liggende i et fjell foran vaskemaskinen, posten og andre viktige papirer samles i en haug og det er litt tilfeldig hvor haugen havner. Det er småflaut å få besøk. Det er et ork å rydde, for vi føler vi aldri kommer til bunnen. Min bedre halvdel har til tider gitt opp, for han vet ikke hvilken ende han skal ta tak i sier han selv. I februar og mars hyret vi inn vaskehjelp for å klare å puste. 

Påskelektyre

I slutten av mars var det påskeferie og vi reiste hele familien på besøk til mamma. Hun hadde nettopp slått sammen to husholdninger og hadde huset dobbelt opp med det meste. Jeg hadde nylig vært på en helgetur alene i forbindelse med et styreverv jeg har. Der hadde jeg vært innom en bokhandel for å handle inn en nødvendighet, og endte opp med å kjøpe Listelykke av Gunn Beate Reinton Rulnes. Jeg trodde det var en listebok, men det var ikke en hvilken som helst listebok. Det finnes en verden av listeskrivere der ute, med facebook-grupper og fancy blogger med designinspirasjon. Jeg visste ikke at den beste listen var den man kunne tegne selv (og det gjelder kanskje ikke for alle). Mamma leste samtidig Ryddelykke, så vi koste oss glugg begge to der vi satt i hver vår sofa og rydda inni hodene våre. 

“Bullet journal”

Listelykke bygger på en teori om at planlegging er alfa omega for å kunne klare å rydde opp i huset. Lister kan dessuten brukes til alt man trenger å holde styr på. Hvilke bøker man ønsker å lese, gjeldsnedbetaling, bursdager, middagsplanlegging og handleliste, spareplan, daglige oppgaver, ukentlige oppgaver osv. Med en tilrettelagt notatbok kan man tegne sine egne lister, noe som gir større frihet til å lage lister i forskjellige størrelser, og visualisere listen. Denne boken kalles gjerne en “bullet journal” eller punktjournal på norsk.

Kjøpe inn for å rydde ut?

Det er typisk at når man skal rydde opp så kjøper man gjerne noe for å komme i gang, for eksempel en bok med inspirasjon eller bokser til å oppbevare ting i. Man håper alltid at “med denne boka skal jeg klare det”. “Med det rette systemet så må det gå”. Systemet kan hete Konmari eller simple living eller noe helt annet, og de gir ofte håp. Jeg vil ikke anbefale innkjøp av ryddeinspirasjon helt uhemmet. Forsøk å låne av biblioteket eller å låne av en venn. Da kan boka flytte ut av huset ditt igjen når du er ferdig med den. 

Min første egendesignede liste i punktjournalen

Etter mye grubling hele påska på hvilket område i livet jeg skulle rydde opp i først, så endte jeg opp med å velge huset. Etter tips fra boka Listelykke så laget jeg en 3-månedersplan hvor vi skulle forsere oss igjennom alle rommene som jeg anså som “problemrom” i huset. Det gjaldt nesten rommene. Jeg skulle prioritere å  jobbe med ett rom i to uker, og deretter bytte område. I løpet av to uker ville jeg mest sannsynlig hatt minst en helg hvor jeg kunne sette av flere timer, i tillegg til at jeg ville prioritere prosjektet på kveldstid i perioden. Noen rom ville ta mindre tid enn andre, og da kunne jeg “pause” frem til neste område. Jeg skulle ikke slite meg ut, men jobbe målrettet og holde på interessen og motivasjonen. 

Områdene på listen inkludert hovedproblem

  • Soverom – klær, klær, klær
  • Gang oppe – garderoben flyter utover
  • Minstens rom – leker, klær, leker
  • Gjesterom – benyttet som roterom, finner ikke senga
  • Stue oppe – uryddig hylle
  • Stue nede – uryddig garderobe
  • Hvis tid: Bad nede, oppe og utebod

90-dager. Listen har jeg designet helt selv, inkludert tegningen av den lille familien vår. 

Soverom

Etter 9 timer i familieråd i bilen på vei hjem kom vi frem til at det var best å starte på soverommet. Vi la en slagplan for hvordan vi skulle angripe området. Målet var at hver ting skal ha sin faste plass. For å få dette til så må antall ting nedskaleres. 

Fretex ble flittig brukt i denne fasen, og vi kjørte poser til Fretex-konteineren flere ganger i løpet av to uker. For meg var det nyttig å overse andre deler av huset i denne perioden. Jeg hadde et oppdrag, og jeg fokuserte på det. All ledig energi ble lagt i dette området. Når jeg vurderte klesplaggene så stilte jeg meg selv spørsmålene: 

  • Passer jeg dette plagget?
  • Ønsker jeg å bruke dette plagget?
  • Liker jeg hvordan jeg ser ut når jeg har på meg dette plagget?
  • Er dette plagget den stilen jeg ønsker å ha, i en alder av 32?

Dersom jeg svarte nei på et av disse spørsmålene så var veien rask til Fretex-posen. Det gjaldt å ikke tenke for hardt. I dag, ca. 6 måneder etterpå, så kan jeg knapt gjengi hvilke klær jeg hadde. Det er ikke så stort tap. Med mindre du allerede lever på et minimum med tanke på antall klesplagg så skal det gå ganske fint å nedskalere en garderobe. 

Ønsker du mer inspirasjon vedrørende garderobe så kan du google Project333 og Capsule wardrobe. Project333 er et prosjekt hvor man i 3 måneder skal bruke kun 33 plagg som gir forskjellige antrekk. Resten rydder man bort. Tilbakemelding fra andre som har utført prosjektet er at man slipper å tenke på hva man tar på seg på morgenen, for det er få valgalternativ. I tillegg er det mindre klær i skapet og færre klær å vaske noe som igjen gjør at man sparer tid. I prosjektperioden er det heller ikke behov for å gjøre nye innkjøp, noe som gjør at du kan spare penger om du har for vane å handle minimum en gang i kvartalet. Capsule wardrobe er et konsept som kan ligne litt, for man har et begrenset antall klesplagg i en periode, for eksempel i en sesong. Man kan bytte kapselen hver sesong, slik at man varierer gjennom året. Jeg har ikke prøvd noen av disse, så jeg foreslår å hente inspirasjon fra andre steder. Mye ligger på internett så slipper å kjøpe en bok. 

Gang oppe

Gang oppe er et kjedelig kodeord for det uhyre viktige inngangspartiet som er det området i huset som representerer førsteinntrykket. Hvilket førsteinntrykk har folk av gangen vår? Vi er nå kommet til 3.uka i april, og skapet i gangen er fullt av vinter, vår og sommer-utstyr. Her må det sorteres, og kanskje kvitte oss med det overflødige. 

Jeg gjorde ingen spesiell manøver i dette rommet. Her gjaldt det å overleve. Overskuddsmateriell ble flyttet ned i garderoben nede, som i praksis er en flytting av problemet. 

Halvveis

Neste runde markerer halvveis i planen. Jeg kjører kjapt igjennom rommet til minsten, og kan begynne på stue oppe i samme tidsperiode. Her er relativt ryddig, men jeg vil skru det til slik at vi sikrer at det holder seg ryddig lettere. En del ting flytter ut av stueområdet og inn på andre mer passende områder. Det er mye flytting av ting, og ikke så mye kasting. 

Gjesterommet – det ultimate roterom

Ingen bor der fast. Ingen skal inn der fast. Det er det perfekte roterommet: gjesterommet. Vi er nå kommet halvveis i mai, det er 17.mai og pinse rett rundt døra og mamma kommer på besøk. Vi rydder frem senga, prøver å stable rotet til side slik at hun kan få plass til en koffert, og innser at vi ikke vil klare dette rommet i denne toukersperioden. I stedet jobber vi nede i stuen/garderoben. Jeg sorterer på sko (kast, spar, doner, selg) og julepynt (burde jeg kanskje vente til desember?). Det er mye grubling og diskutering oss imellom. Hvor skal vi gjøre av alle bøkene vi eier? Burde vi skaffe en ny bokhylle? 

Tiden renner fra oss, i det vi halvhjertet prøver å få ferdig stuen nede og gjesterommet. Vi får ikke helt svung på det, men jobber hardt for  holde det ryddig på rommene vi allerede er “ferdig” med. Kan ikke de ferdige rommene bare holde seg ryddig? Må vi gå å luke der hver dag for at det skal se nogenlunde ut? Vi er slitne, gleder oss til sommerferie og ser ikke helt forskjell på huset før og etter. Litt færre ting, fortsatt mye rot og arbeid. 

3-månedersplanen går mot slutten. 

Perioden har vært preget av at ting har blitt flyttet til plassen sin. Om tingen ikke har hatt en plass så har den fått en plass, etter en vurdering av hva som kan være en passende plass. Filosofien vi har ryddet etter er at vi skal lage gode system. Med god planlegging vil det være enkelt å holde det ryddig. I den neste perioden skal vi se på at jeg trengte å gå et steg videre. 

Synnøve Skarbø skriver i sin bok “Ryddelykke” at hun brukte fire år på å få det slik hun ville ha det. Jeg har hittil brukt snart 6 måneder på denne reisen, så jeg har god tid. De første 3 månedene var ikke bortkastet selv om de ikke ga varige resultat der og da. I mine øyne var det grunnarbeidet som ble gjort våren 2018. På dette tidspunktet var ikke minimalisme innført som et begrep i hjemmet vårt. 

¤¤¤

I neste del-innlegg vil jeg skrive om juli, og vendepunktet. 

Du kan lese mer om Capsule wardrobe i bloggen Unfancy

Her er et blogginnlegg hos Pengesnakk om Prosjekt333 på norsk

¤¤¤

4 kommentarer
    1. Og jeg som er rydde og kastefantatiker blir mer og mer hekta på å lese om ulike metoder og hvordan folk får gjort det!
      Kjenner til det med et gjesterom som det aldri blir system på, har en TV stue, som kun blir brukt til å stappe vekk ting i grunnen 🙈 men har begynt med endel grep der inne da, tar tid, men er så digg med hvert lass vi kjører avgårde til søpla og gjenbruk😀

    2. Tone Eline: Det er utrolig hvor mye vi sparer på. Jeg har rydda hele gjesterommet, og nå er det fullt igjen av diverse som skal ut av huset. Gjesterommet – der ting drar for å dø, haha 🙂

    3. Så flink du er! No blei eg skikkelig inspirert! Eg skal bruke helga aleine på å rydde og få orden i ett rom.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg